Преди 30 години The Village Bakery е малка фурна за био хляб. Днес това е един от най-известните био брандове в Англия.
Андрю Уайтли ми е личен герой. Преди трийсетина години си оставя работата в БиБиСи, купува къща с малко земя в английското село Melmerby в северна Англия (от тези, които никога не забелязваш на картата, защото винаги остават доста встрани), и започва да пече хляб. Ситуацията е толкова невъзможна, че ако се беше провалил, всички щяха да кажат, „Ми да, то друго не можеше и да се очаква”. Нямам представа кои негови качества го спасяват, но е факт, че точно от тази невъзможна идея тръгва един от най-успешните био брандове в Англия – The Village Bakery.
Андрю е чист англичанин, експерт по руска литература. Докато работи в руската редакция на БиБиСи в Лондон забелязва, че колегите му руснаци изпитват носталгия към традиционния руски хляб. На едно събиране изненадва всички с няколко домашно изпечени Бородински хляба, от онези, които руснаците правят с кориандър. Веднага след това започва да получава поръчки от колегите си. После вдига ръце от големия град и мести семейството си на село – чисто място, простичък живот, храна, която расте в градината, устойчиви идеали, които не са утопия. Чист късмет е, че в съседство с къщата има мелница.
Концепцията е ясна – пълнозърнест хляб, местен произход на продуктите, био зърно, ръчна изработка и екологична пещ на дърва. „Единственият проблем, казва Андрю, беше че по него време нямаше търсене за нито едно от тези неща. Био-то тогава беше ниша в нишов пазар.„
Но фурната е малка и на практика не е необходимо продажбите да се увеличават агресивно. Много скоро към нея започва да работи малко кафе, което движи съпругата на Андрю. Всичко, което ражда градината и не е необходимо на семейството, отива в кафето. „Продукцията ни беше напълно биологична, казва Андрю, много преди ЕС да напише през 1992 г. принципите на биологичното земеделие.”
Идеята за био фурна и кафе е толкова нова и интригуваща, че The Village Bakery бързо започва да влиза във всякакви справочници от типа на Good Food Guide. В края на осемдесетте към хляба проявява интерес първият супермаркет – Waitrose. Налага се не само реконструкция на съществуващата фурна, но и построяване на съвсем нова, на гърба на първоначалната.
Фурната продължава да расте и средата на 90-те е крупен работодател в село Melmerby – в нея работят 60 от общо 200 човека в селото. Днес продуктите на The Village Bakery са навсякъде в Англия. Освен хляб, има всякакви други хлебни и сладкарски изделия. Можеш да ги разгледаш на сайта или направо да си купиш, ако имаш път към Острова.
А ако просто си се вдъхновил и искаш да забъркаш своя собствена идея по рецептата на Андрю Уайтли, ето основните съставки според него:
- Създай ясна концепция, в която вярваш.
- Комуникирай идеята и историята зад нея по всички възможни начини.
- Обясни на хората защо си различен. Помни, че ако караш посредата на пътя, най-вероятно ще те сгазят.
- Създай връзки с местни производители и разказвай тяхната история. Това ще направи твоята още по-уникална.
- Предлагай повече от една причина хората да посещават бизнеса ти.
- Инвестирай в професионален (но подходящ) дизайн. Лошата презантация означава, че или няма да те забележат, или няма да те вземат насериозно.
- Изпитвай гордост от областта, в която работиш, не само от собствения бизнес.
- Мисли преди да се впуснеш в нещо, което би компрометирало идеалите ти – дори когато нещата изглеждат неспасяеми. Банковите служители днес са едни, утре други, но ти трябва да живееш с решенията си цял живот.