HiPP е германски производител на детски био храни и първият наложен био бранд в България. Разговор с маркетинг експерта на HiPP Борис Манчев.
Кога стъпи HiPP на нашия пазар и как се развива във времето?
HiPP е на българския пазар от 1998 г. Аз имам някои исторически данни за продажбите и знам, че първоначално е била подета доста силна рекламна кампания в медиите. Днес, поради високото качество на продуктите, а и поради липса на особена конкуренция, HiPP се развива много добре на нашия пазар.
Каквa компания е HiPP по характер?
HiPP е затворена семейна фирма. Принадлежи на семейство Хип, по името на основателя й Георг Хип. Те са едно консервативно, набожно католическо семейство, известни и като големи донори на църквата. Моментът с печеленето на парите наистина остава на заден план. В никакъв случай това не е една агресивна във финансово отношение компания.
Каква маркетинг стратегия прилага HiPP в Бълария?
Основно се ангажира с образователна кампания за това какво означава био земеделие, био производство и какви са ползите. Имаме и група представители, които посещават водещи медицински специалисти, практикувщи лекари, педиатри, участваме в конференции на лекари по региони. Във всеки наш рекламен материал присъства поне един кратък текст за био продукти, защото в България и страните от бившия Източен блок био храните са една тера инкогнита. В България те са известни като екологично чисти храни, но това не означава буквално био. Много се спекулира с тези термини през последните години.
Каква е разликата между тях?
Разлика по принцип няма. Био-то в Европа е познато под различни термини. Био е в Германия, organic е във Великобритания и САЩ, eco в Италия, Испания. Така че с различни имена се назовава едно и също нещо. В България екологичното земеделие и продукти пак навяват спомен на един селски двор, баба и дядо, един консервативен тип земеделие, с консервативна обработка на почвата, специфично отглеждане на растенията и животните, не се допускат голяма част торове, хормони, антибиотици. Допускат се обаче някои видове торове, които не са химически.
Но все още това е един скъп, луксозен тип земеделие. В България периода е две години, за да се приспособи дадена площ като годна за отглеждане на био продукти. Всеки един фермер обаче трябва да бъде подкрепян от държавата докато чака да бъде сертифициран, защото през това време той не може да произведе същото количество продукция, както ако използва торове, хибридни семена и други такива. Влагат се доста усилия и пари, а в крайна сметка продукцията е ограничена. Но това не е бутиково земеделие, не е елитарна култура, за да се задоволяват някакви елитарни вкусове, в Европа е все по-масова, навлиза и тук.
Защо една майка трябва да плати почти двойно повече за бурканче HiPP?
Има и по-скъпи марки от нашата, например едни шведски пюренца. Цената на една био храна се формира по няколко показателя. Първо, много са скъпи суровините, обикновено от 2 до 3 пъти по-скъпи от конвенционалните плодове и зеленчуци. Освен това, начинът на производство е строго контролиран, не се добавят никакви консерванти, омекотители или ароматизатори. Близо 90% от пюретата са без добавена захар, а трайността им е около 1,5 г., което пък се дължи на автоклавирането, топлинната обработка в края на процеса. Другите марки храни издържат до 3 г. При високата стойност на суровините и високи разходи при производството по-високата цена е неизбежна.
На каква философия е подчинено HiPP производството?
Философията на HiPP се побира в лаконичното “Най-доброто от природата, най-доброто за природата”. Екологичното земеделие пази и самата околна среда, средата, в която нашето дете ще расте. Лекарите вярват в нашите продукти, защото знаят, че като ги препоръчват намаляват риска от алергии или други заболявания при децата.
Има ли някакви бъдещи планове детските храни да бъдат произвеждани и в България?
Засега не. Региона на Източна Европа и бившите съветски републики се обслужва от една фабрика в Унгария. Скоро отбелязаха пет години от създаването й, бяха инвестирани средства за модернизацията й. Но България е интересна като потенциален производител на суровини – био домати, краставици и други.
Достатъчно разнообразно меню ли предлага HiPP на българските бебета?
Не бива да забравяме, че в детските храни по принцип има една национална специфика. Предпочитанията на майката или семейството определят и вкуса на малкото дете или бебето. Храните на някои български фирми са съобразени с характера на нашите кулинарни традиции. HiPP като международна компания гледа да използва най-вече унифициран подход съобразен с европейските диетични норми за хранене на кърмачета и малки деца.
Доверчив ли е българинът към тази идея за био храна, био производство?
Хората от така наречената средна класа могат да си позволят вече доста неща, гледат да са в крак с новостите, пътуват повече в Европа и тази култура се пренася. Не случайно веригата “Пикадили” започна да развива този щанд с био храни.
Има ли нещо, което бихте искали да се промени в атмосферата на българския пазар за био продукти?
В България отдавна се говори да се отпускат повече пари за развитие на био земеделието. Да се организира една медийна кампания, подкрепена от правителството, да се обяснят ползите. Нашата марка е стабилна на пазара, ние сме 80-90% изцяло био. Ние не сме хранителен или фармацевтичен концерн, който произвежда детски храни между другото, колкото да обере тази ниша на пазара. Ние сме специалисти в тази област, това, което правим, го правим най-добре.
Някакви прогнози?
Трудно е да се каже. Очаква се бум на бебета, има повече оптимизъм с влизането на България в ЕС, хората се надяват на по-високи доходи. Дано обаче се подобри и социалната политика.
Имате ли поглед върху регионалния пазар, къде стои България?
Ние сме лидер в продажбите на био храни специално. В Румъния пазарът е слабо развит, там няма традиция на консумирането от бурканчета. В Македония и Сърбия положението е същото. В Турция HiPP не присъства силно на пазара, от там се купуват някои био суровини като зеленчуци и плодове.
Подготвяте ли някакви изненади?
HiPP всяка година пуска по нещо ново, знам че ще има известно увеличение на асортимента на козметиката, към края на годината ще бъде на пазара. Все още не мога нищо конкретно да кажа.
- Зеленчуците за HiPP се отглеждат при стриктен контрол на почвата и се засяват ръчно. Използват се нетретирани семена, плеви се и на ръка.
- Без химически торове и химикали за био-плодовете, борбата с вредните насекоми става по естествен начин.
- Избягва се дългото транспортиране.
- Без стимуланти и добавки за отглежданите по фермите животни.
- Най-модерна технология на приготвяне.
- Пюретата преминават през 260 проверки преди да достигнат завършен вид.