Bio.bg

Личности

Bio.bg / Личности / Да продаваш био в България

Да продаваш био в България

Да продаваш био в България

Стоилко Апостолов е управител на Фондация за биологично земеделие „Биоселена”. Той се грижи за популяризиране на идеята за биоземеделие и биоживотновъдство сред българските фермери. „Биоселена” подкрепя всички български биофермери, преработватели и търговци.

Кое е най-точното описание на това, с което се занимавате в момента?

Приключваме най-големият си проект, по който работим от 1996 година, паралелно с това подготвяме нови два проекта, обучаваме 5 групи фермери в Родопите по Агроекология, превеждаме и адаптираме книга с научни доказателства за ползите от биохраните.

Как протича един типичен за вас ден?

Всъщност имам три типични дни.

Най-баналният протича в офиса – преглед на пощата, задачите за деня, бърз преглед на bio.gorichka.bg, bioferma.bg, dnevnik.bg и сайта на Министерството на земеделието. Следва работа с документи, гарнирано с поне два часа телефонни разговори.

Най-интересният: посещения на ферма или преработвателно предприятие, дискусия, подготовка за сертификация. В резултат се раждат нови идеи и нови биологични продукти.

Най-ползотворният обикновено е свързан с пътуване до София – срещи с партньори, участие в работни групи, семинари, празници, панаири, конференции и пресконференции.

За добро или за лошо всичко важно се случва в София и ми се налага да давам допълнителен личен принос за задръстванията и лошия въздух.

Кои са клиентите ви?

Седемдесет и шест фермери, три големи фирми, 5 преработвателни предприятия, един научен институт, два международни проекта, една международна неправителствена организация.

Кое е най-важното предимство на биопродуктите?

  1. Не съдържат пестицидни остатъци (в същност съдържат от 500 до 900 пъти по-малко в сравнение с конвенционалните храни).
  2. Проследяемост на всички съставки по цялата верига. Всеки от фермера до търговеца е наясно, че ако сбърка нещо ще бъде открит и наказан.

Защо са важни принципите в биопроизводството?

Принципите въвеждат общ стандарт за производство, преработка и търговия в световен мащаб. Всяка година те стават по-строги, а биохраните печелят доверието на все повече потребители. Вероятно това ще са принципите на земеделието и производството на храни изобщо в недалечно бъдеще. Например преди десетина години в Швейцария имаше три типа земеделие:

конвенционално

интегрирано растително производство (ограничение за използване на пестициди, както и ограничение на количествата)

биологично.

Днес в тази държава конвенционалното производство вече не съществува.

Кое е най-голямото ви постижение досега?

Гамата български биопродукти, които се продават успешно у нас и навън (розово масло, зеленчуци и плодове, мед, кисело мляко, сирене, хляб). Най-вече добрите партньорски отношения с хората, които произвеждат и продават тези продукти.

Какво в работата ви доставя най-голямо удоволствие?

Реализацията на добри идеи, които се превръщат в нови биопродукти. Удоволствие е да се работи с Маги Малеева и Био България. Когато устната договорка има силата на договор, а проблемите се решават в разговор се работи лесно и приятно.

Кое е най-трудното във вашия бизнес?

Скептицизма, недоверието и инерцията. Много от фермерите казват: „Без химия нищо няма да стане!”. Администрацията от своя страна на най-високо ниво тръби, че биоземеделието е приоритет на България, но до ден днешен дори една стотинка помощи не е дала за биоземеделие. Някои от потребителите казват: “Това е поредната измама, всички знаем какъв е контролът в България”.

Какви опасности виждате пред вашия бизнес?

Ако тенденцията за “одържавяване” на дейности и услуги, които Държавата отдавна трябваше да делегира на частния и неправителствения сектор се задълбочи, не ни чака нищо добро.

Кой е най-важният урок, който сте научили до този момент?

Биоземеделието е една много добра алтернатива, но също като на доброто вино и на него му трябва достатъчно време, за да узрее. Да узреят фермерите, потребителите, та дори най-накрая и политиците. Сега си давам сметка, че ако през 1996 вместо да обучаваме фермери бяхме започнали да продаваме биохрани в България, това щеше да бъде провал.

Как може да бъде развит биопазарът?

С възпитаване на потребителска култура. Това обаче става бавно и с много пари. По-лесно и бързо е с добри продукти и добра реклама.

Как да убедим повече хора да пазаруват био?

Трудно е, особено когато останалата хранителна индустрия си е поставила като цел номер едно да произвежда и продава колкото се може по-евтини и “безопасни” храни. Всички знаят, че кренвиршите не са от месо, а от смлени пилешки шийки, но те са най-продаваният месен продукт в България!

Ето и една идея: наскоро научих, че най-голямата група на потребителите на биохрани в САЩ са хората с ниски и средни доходи. Обяснението на социолозите – те не могат да си позволят скъпи медицински застраховки.

Кои други биобрандове уважавате?

BIO SUISSE – защото стандартите им са по-строги от държавните и не разрешават стоките да се транспортират със самолет.

Оттук накъде? Как виждате бъдещето на вашия бизнес?

Ние сме в контакт с много производители, които се колебаят. Всички съседи на вече сертифицираните биологични производители в България също изчакват да видят дали “биологичният” ще започне да печели от труда си, за да вземат и те решение. Мисля, че вече е време търговците също да инвестират в биохраните. За мен е необяснимо как международна верига супермаркети, лидер по биопродажби в собствената си страна, в България се държи резервирано. Заедно и с общи усилия само е възможно да се развие този пазар. Субсидиите, дори и да стартират утре, няма да са достатъчни.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *