Bio.bg

Храна

Bio.bg / Храна / Just say no

Just say no

Just say no

Правен анализ на няколко десетки хранителни продукти с етикети „био”, „еко”, „биопродукт”, „от екологично чист район” показва, че те са заблуждаваща реклама според Закона за защита на потребителите.

В десетки случаи, анализирани от експертите, няма данни за биологично производство. Ето нарушителите според Българска национална асоциация на потребителите:

  • кашкавал „Пършевица” (произведен от Зоров – 91, Враца) с означението „произведено в екологично чист район”
  • краве кисело мляко „Елена” (производител Би Си Си Хандел ООД) с надпис „млечен продукт от екологичния Еленски Балкан”
  • компот от кайсии (произведен от Биоплод ООД), където био е написано с големи букви, а плод с малки
  • ябълков оцет на Веда ООД с надпис "биопродукт" и знак за запазена марка
  • мюсли на Р.И.Груп ЕТ с надпис "biofresh"
  • кашкавал на Еко-Ф ЕАД с означение „биопродукт”
  • боб, леща, ориз, лютеница и гювеч на Биоплод ЕООД с надпис „био продукт”
  • ръжени ядки на Фортунате ООД с надпис „BIO”
  • стерилизиран зелен фасул и стерилизирани краставички на Биоплод ООД с надпис "био" и дребен шрифт "плод"
  • домати небелени на Гама ЕООД с надпис „ЕСО” и допълнението „всички продукти са екологично чисти, приготвени от подбрани сортове растения”
  • яйца на АГРОИНВЕСТ ПРОДУКТ ООД с надпис „ЕКО ЕГ”
  • пресни яйца Мизия на ЯЙЦА И ПТИЦИ АД с надпис „ЕКО”
  • капия печена на САТКО ООД, по поръчка на ЕСО КОМЕРС ООД с „ЕСО” означение и надпис отстрани на етикета с малки черни букви „всички продукти са екологично чисти, приготвени от подбрани сортове растения”
  • кисело мляко „Роса” на ФАМА АД с надпис „ЕКО”
  • стерилизирани краставички с вносител ЕСО ТРЕЙД ООД, гр. Варна, разпространяват се от ЕСО КОМЕРС ООД с надпис „ЕСО”
  • домашна лютеница на ЕКО КОНС ЕООД – в очертано с черен контур елипсовидно пространство на бял зелен фон с бели букви е изписан надпис „ЕКО” и непосредствено под него „КОНС”
  • ябълков и винен оцет на Недев Стил ЕООД с надпис „ЕСО”
  • сладка царевица, произведена в Унгария по поръчка на Хермес Комерс Р ООД с открояващ се надпис ЕКО
  • същият е случаят със зелен грах, произведен в Италия по поръчка на Хермес Комерс Р ООД
  • бяло сирене АБЕЛА на Мизия Милк ООД с надпис „натурален продукт от екологично чист район”
  • кисело мляко Ел Би на ЕЛ БИ БУЛГАРИКУМ ЕАД с надпис „натурално”
  • краве кисело мляко „Пършевица” на Зоров – 91 с надпис „Краве кисело мляко „Пършевица” е произведено в екологично чист район на 1300 м. надморска височина на билото на Стара планина във Врачанския Балкан” /подобен е случаят с нискомасленото кисело мляко „Пършевица”/
  • пастьоризирано прясно мляко на мандра ОПИЦВЕТ-ЕТ „ДЕЯ” с надпис „Произведено от специално подбрано краве мляко в екологично чист район”
  • пастьоризирано краве мляко „Пършевица”, произведено за ЗОРОВ – 97, гр. София от БОВИС АД, с. Трудовец с надпис „Краве кисело мляко „Пършевица” е произведено в екологично чист район на 1300 м. надморска височина на билото на Стара планина във Врачанския Балкан”
  • мед на ЗЕТ 1 ООД с надпис „Екологичен мед от Еленския Балкан”
  • фина леща на ЗАР ИМ ЕКС ЕООД с надпис „ЕКОЛОГИЧНО ЧИСТ ПРОДУКТ”
  • култивирани гъби „Сърнела” на АДЕЛА ЕООД, обявени за екологичен продукт
  • катък, произведено за Габрово милк ООД с надпис „Екологично чист продукт от Централен Балкан”
  • леща и ориз на ЗАР ИМ ЕКС ЕООД с надпис „ЕКОЛОГИЧНО ЧИСТ ПРОДУКТ”
  • маргарин „Linko”на S.C.ROYAL BRINKERS ROMANIA с вносител ИТА-България ООД, София с надпис „100% натурални и екологично чисти растителни масла и мазнини”
  • оцет на ББТ ООД с надпис „ЕКОЛОГИЧЕН”
  • бяло саламурено сирене „Приста” на СИРМА ПРИСТА АД с надпис „ЕКОЛОГИЧНО ЧИСТ ПРОДУКТ”

Повече информация за тези случаи, както и правен анализ на нарушенията можете да получите от БНАП. Анализът е изготвен от юристи на Българската национална асоциация на потребителите, която заедно с фондация „Биоселена” работи от няколко месеца по проект „Не на фалшивите биохрани” с финансовата подкрепа на Швейцарската агенция за развитие и сътрудничество. Проектът има амбицията да обърне внимание на производители и потребители върху правилното и съзнателно използване на маркировките за биологичните продукти, да повиши информираността на купувачите, както и да създаде нетърпимост към фалшивите биохрани и етикети.

Според българското законодателство биологичното производство се означава върху продукти и храни от растителен или животински произход чрез използване на думите „биологичен”, „екологичен”, „органичен” или техните производни „био” и „еко”. Основното изискване за поставянето на тези означения е продуктът действително да е произведен по биологичен начин от сертифициран за биологично производство производител.

От БНАП вече изпратиха писма до производителите, които от незнание или от стремеж за бърза печалба, подвеждат купувачите с надписи „био” и „еко”, без наистина да произвеждат биологични храни. Проектът „Не на фалшивите биохрани” разчита на добронамереността на производителите сами да махнат от продуктите си етикети и надписи „био”, които не отговарят на истината. Проектът обаче възнамерява да се обърне към съда за драстичните случаи на биоизмами, които продължават въпреки предупрежденията.

Най-силната реакция обаче може да дойде от нас, потребителите – ние просто можем да престанем да купуваме фалшивите биопродукти.

В началото на декември Горичка съвместно със Списание 1 пуска своя "био гайд" – книжка джобен формат с всички истински биопродукти на нашия пазар и информация за магазини, вносители, дистрибутори. Очаквай я!

Как изглеждат био логата

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *