Bio.bg

Храна

Bio.bg / Храна / Бизнесмен хипар

Бизнесмен хипар

Бизнесмен хипар

За 2007 г. собственикът на Whole Foods – най-голямата верига магазини за биохрани в САЩ, си определи заплата от 1 долар.

В едно писмо до служителите си, които наброяват близо 43 000 души, Джон Маккий съобщава, че вече е на 53 и е достигнал тази точка в живота си, когато не му се налага да работи за пари, а заради удоволствието от работата и заради повелите на сърцето. С това той мотивира решението си да намали заплатата си до 1 долар, да дари опциите върху акциите на компанията на благотворителни организации и да учреди фонд от 100 000 долара за подпомагане на членовете на екипа си. Писмото завършва "С много любов".

Това е напълно в синхрон с хипарския стил на управление в супермаркетите Whole Foods – същевременно най-голямата американска верига магазини за екологично чисти и етични храни. Нейните служители могат да дадат гласа си за или против предприемането на нови, мащабни фирмени инициативи. Никой служител – дори и собственикът й, не може да получава повече от 14 пъти заплатата на най-ниско платения работник. А заседанията на главните мениджъри завършват с петминутка, в която всеки казва по нещо хубаво за останалите.

Всичко това започва от един гараж в гр. Остин, Тексас, през 1978 г., когато 25-годишният Маккий, незавършил студент по философия, и приятелката му Рене Лосън взимат пари назаем от семействата си, за да отворят малък магазин за природосъобразни храни под името SaferWay (пародия на името на популярните супермаркети Safeway). Магазинът им се превръща в център на алтернативните кръгове в студентското градче и войнствено подкрепя вегетарианството.

С течение на времето, вече под името Whole Foods, компанията се разраства като изкупува други, финансово по-нестабилни магазини и копира централизираните системи за дистрибуция на традиционните хранителни вериги. През 90-те биосупермаркетът се възползва от отдръпването на клиентите от "големите храни". Силният глас на книгите, които изобличават производството и продажбата на хранителни продукти, като "Нация на бързото хранене" на Ерик Шлосър и "Земя на тлъстините: Как американците станаха най-затлъстялата нация в света", изпраща потребителите към щандовете на Маккий.

Ако повечето хранителни гиганти залагат на големи количества и ниски цени, Whole Foods се насочва към качество срещу подобаваща цена върху етикета и обира лъвския пай. Веригата предлага биологично чисти храни, които не съдържат химикали, и не съобразява цените си с тези на конкуренцията. Въпреки това бележи изключително голям растеж, което я превръща в четвъртата по големина верига магазини в САЩ и най-големия и печеливш магазин на биохрани в света. Whole Foods генерира два пъти повече печалба на квадратен метър от всеки друг американски супермаркет и отваря по 20 нови магазина на година.

През 2005 г. е сред 500 топ компании на сп. "Форчън", а печалбите й за 2006 г. са 1.6 млрд. долара. Една акция на Whole Foods, която през 1992 г. е струвала 2.92 долара, през 2006 г. се продава за над 70. Експанзията на компанията продължава: вече са набелязани 80 магазина в Англия и Европа, като по думите на Маккий целта е оборотът да се удвои до 2010 г. и да достигне 12 млрд. долара.

Последната голяма новина е сериозното стъпване на веригата във Великобритания. Тази година беше открит първият представителен магазин на Whole Foods на мястото на стария универсален магазин "Баркърс" на "Кенсингтън хай стрийт" в Западен Лондон. Разположен на три нива, на площ от близо 8000 кв.м. това е най-големият магазин за храни в Лондон. Според изпълнителните директори на компанията на Острова се очаква да бъдат открити още 40 магазина от нашумялата верига.


Warning: Use of undefined constant wp_related_posts - assumed 'wp_related_posts' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/biobgx6f/subdomains/blog.bio.bg/wp-content/themes/bio.bg.2014/single.php on line 42

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *