Bio.bg

Храна

Bio.bg / Храна / Еджи Веджи

Еджи Веджи

Еджи Веджи

Или всичко, което сте искали да знаете за вегетарианството, но сте се страхували да попитате

Ако в главата ви се върти идеята да опитате да живеете без месо, но не сте сигурни дали вегетарианството е за вас, Елaн Канер, автор на Edgy Veggie: Better Eating, Blissful Living and the Broccoli State of Being отговаря на най-важните въпроси свързани с безмесния начин на живот.

Има ли ползи от вегетарианската диета, които са научно доказани?

В сравнение с месоядните, вегетарианците страдат с 50% по-малко от сърдечни болести, 40% по-малко ракови заболявания и живеят между 6 и 10 години по-дълго според проучване на американското списание Clinical Nutrition.

Много вероятно е вегетарианците да са по-здрави и защото по принцип се грижат повече за себе си. Спортуваме повече и пием и пушим по-малко от останалите. Също така сме по-слаби, имаме по-малко проблеми със затлъстяването заради диетата богата на витамини и пълнозърнести продукти, повечето от които са натурални, а не преминали през химична обработка. Тези храни водят до по-ниско кръвно налягане, по-ниски нива на холестерола и липидите в кръвта – все фактори, които обуславят по-здравословния и по-дълъг живот.

Доказано е, че растителните храни намаляват холестерола, риска от рак, сърдечни заболявания, диабет и затлъстяване – най-големите врагове на американците. В изследване от месец юли American Dietetic Association прави следния извод:

Добре балансираната вегетарианска диета, включително изключващата всякакви животински продукти, е здравословна, пълноценна и може да служи за превенция на определени болести. Има доказателства, че вегетарианската диета се свързва с намаляване на смъртността при исхемична болест на сърцето, по-ниско кръвно налягане, по-малко случаи на хипертония и диабет от втори тип в сравнение с хората, консумиращи месни продукти.

Оказва ли вегетарианството влияние върху околната среда?

Огромно. Още Айнщайн е доказал, че растителната диета може да изхрани повече хора, защото са необходими по-малко ресурси за производството на вегетарианските продукти отколкото за месните. Тази теория е доказана многократно от тогава. Според доклад публикуван в United Nations Chronicle (vol. 42, March-May 2005) на един декар земя могат да бъдат отгледани или 20 килограма телешко или 240 килограма картофи. Отглеждането на крави и телета изисква много големи площи и води до обезлесяване, най-вече в държавите от Латинска Америка. В САЩ от друга страна животните не се отглеждат по начин, който е здравословен за тях и за природата. Също така кравите отделят огромно количество метан – в доклад на ООН от 2006 г. месопроизводството се нарежда сред първите три причинителя на най-сериозните екологични проблеми както на местно, така и на глобално ниво. Носителят на Нобелова награда за икономика Д-р Раджендра Пачаури, ръководител на Междуправителствената експертна група по климата към ООН, казва, че ако искаме да забавим ефектите на глобалното затопляне, трябва да не ядем месо поне веднъж седмично.

Вярно ли е, че вегетарианците са вечно гладни? Има ли достатъчно енергия в безмесните продукти?

Ако беше вярно, нямаше да има вегетарианци. Пълнозърнестите храни, както и всички бобови (леща, грах, боб) са изключително хранителни и засищащи. Животинските протеини нямат фибри. Здравословните мазнини в ядките създават усещане за ситост, а пресните продукти са вкусни и нискокалорични, така че можеш да ядеш от тях колкото си искаш. Освен това тялото изгаря тези храни бавно и ефикасно, така че да ни дава енергия в продължение на целия ден.

Има ли стандартна вегетарианска диета?

Вегетарианството има различни разновидности. Веганите консумират само растителни продукти и нищо животинско. Лакто-ово ветегарианците ядат яйца и млечни продукти. Песка-вегетарианцните не консумират месо, но ядат риба. Има една група на такива, които по принцип са вегетарианци, но от време на време ядат и месо.

Има ли вегетарианци с наднормено тегло?

Изследванията сочат, че повечето вегетарианци са слаби. И все пак теглото зависи от това какво и колко ядеш. Шоколадът и сладките неща са вегетариански, както и пържените картофи. Ако се храниш предимно с такива храни няма как да бъдеш слаб и това се води за junk-food вегетарианство.

Ако искаме да станем вегетарианец как е по-добре да постъпим – да спрем месото от раз или постепенно да се откажем от него?

По-лесно е да смениш партньора си, отколкото да промениш хранителните си навици. Затова аз бих препоръчала да започнете с един ден вегетарианство седмично, подобно на програмата Meatless Monday (http://www.meatlessmonday.com/). Това е една инициатива, която ви помага в началото на седмица да се настроите положително, да помогнете на планетата, да намалите въглеродния си отпечатък и да направите нещо полезно за здравето си.

Лично за мен вегетарианството има три основни предимства – спасява животните, евтино е (което е особено важно напоследък) и е много здравословно.


Warning: Use of undefined constant wp_related_posts - assumed 'wp_related_posts' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/biobgx6f/subdomains/blog.bio.bg/wp-content/themes/bio.bg.2014/single.php on line 42

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *