Bio.bg

Храна

Bio.bg / Храна / No animal, no cry

No animal, no cry

No animal, no cry

Защо милиони хора по света избират да постят целогодишно

Ако поне веднъж сте опитвали да спазвате християнските пости, сигурно имате известна представа какво е да си веган. Но освен, че не ядат месо, птици, мляко, яйца, мед и други животински продукти, веганите спазват и още няколко правила. Обикновено не носят кожа, велур, вълна и коприна, защото това са материали, получени от животни или насекоми. Също така не използват козметични продукти, тествани върху животни или съдържащи животински съставки. Вместо това веганите избират между стотици храни, дрехи и тоалетни принадлежности, които са изцяло с неживотински произход. Част от тях се предлагат вече и в България.

Защо веган?

Изчислено е, че човек, който яде месо, през живота си ще причини смъртта на пет хиляди животни. Изключвайки месото от диетата си означава не просто да спасите живота на тези същества, но и да им спестите мъченията, на които са подложени отглежданите във ферми крави, прасета, телета и останалите т.нар домашни животни. Знаете ли, че в една ферма за пилета всяко от тях живее на пространство по-малко от лист А4 и без слънчева светлина?
С рибите въпросът не стои много по-различно. Един килограм риба, отглеждана във ферма, изяжда около 5 килограма свободно живееща риба. А свръхуловът е най-голямата заплаха за поддържането на баланса на живота в моретата и океаните.
Към тези нерадостни факти добавяме и огромните площи тропически гори, които се изсичат ежеминутно, за да бъдат засети с реколта, която да служи за храна на животните отглеждани за месо или мляко. И макар че мнозина обвиняват веганите и вегетарианците за обезлеесяването, причинено от отглеждането на соеви култури, фактите сочат, че 90% от соевия протеин отива за храна на животни, които в крайна сметка ще бъдат изядени от някой месояден. Всъшност веганите изоплзват половината от площите необходими за производството на една вегетарианска диета и едва една пета от земята, която трябва да бъде обработвана, за да задоволи нуждите на един месояден човек.
Растителната диета се нуждае и от много по-малко вода. За отглеждането на 1 кг. пшеница отиват 120 литра вода, докато 1 кг. телешко “изпива” цели 3700 литра!

Полезно ли е за здравето?

Повечето хора смятат, че веганите водят нездравословен живот и страдат от недостиг на важни хранителни елементи. Но разнообразната и добре балансираната веган диета доставя на организма всички необходими вещества за здравословен живот. Растителните продукти са по-богати на фибри и с по-ниско съдържание на наситени мазнини за разлика от млякото, яйцата и месото. Това означава, че веган диетата намалява шансовете да развиете сърдечни болести, диабет и рак на дебелото черво.

Кое откъде?

Витамин B12 (полезен е за кръвта и нервната система)
Може да си го набавяте от обогатено соево мляко или мая.

Витамин D (подпомага усвояването на калция и регулира растежа на костите)
Ако стоите достатъчно дълго на слънчева светлина, организмът ви сам синтезира витамин D. През зимата обаче може да търсите храни като зърнени закуски или соево мляко, в които има допълнително витамин D.

Протеини (за растежа на мускулите и тъканите и синтеза на хормони)
Твърдението, че веганската храна няма достатъчно протеини просто не е вярно. Човек има нужда средно 10-15% от калориите, които консумират да бъдат протеини. В зърнените храни протеините са около 15% от калориите, докато в бобовите храни процентът е 25%.
Ако сте веган трябва да ядете соя, хляб, паста, ядки и семена всеки ден!

Калций (за здрави кости)
Добър източник на калций във веганската диета е сусамовият тахан, бадемите, зеленчуците със зелени листа, соевото мляко и тофуто.

Есенциални мастни киселини омега-3 (полезни са за сърдечно-съдовата, репродуктивната, имунната и нервната система)
Общото мнение е, че ги има само в рибата, но се съдържат и в лененото и конопеното семе, киноата и орехите. Всъщност само една лъжичка ленено семе на ден е достатъчна да си набавите необходимото количество омега-3 мастни киселини.

Йод (важен за функцията на щитовидната жлеза)
Има го в някои водорасли, но може да го получите и чрез хранителна добавка, както правят и голяма част от месоядните хора и вегетарианците.

Желязо (за кръвните телца)
Има го в сушените плодове като кайсии и стафиди, пълнозърнестия хляб, ядките, зелените зеленчуци и бобовите храни. Трябва да се съчетава с консумацията на храни с високо съдържание на витамин С като портокалов сок например.

Или с едно изречение – здравословната веганска диета трябва да включва много и различни на цвят плодове и зеленчуци, семена, ядки и бобови култури.

Колкото до това дали ако изключите от диетата си местото, млякото и яйцата, може да спортувате и да се чувствате здрави и силни, нека споменем имената на някои от най-големите вегани атлети – Карл Люис, Фиона Оукс и Били Джийн Кинг.
От актьорите и музикантите вегани най-известни са Моби, Браян Адамс, Алиша Силвърстоун и Хоакин Финикс.


Warning: Use of undefined constant wp_related_posts - assumed 'wp_related_posts' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/biobgx6f/subdomains/blog.bio.bg/wp-content/themes/bio.bg.2014/single.php on line 42

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *